Att jobba långsiktigt med sponsring är en krävande men rolig uppgift. Under våren har Vallentuna Ridklubb jobbat intensivt med att ta fram en sponsor strategi som kommer att tas i bruk successivt under hösten 2011.
Syftet är att möjliggöra långsiktigt goda relationer med våra sponsorer samt att säkerställa att båda parter upplever ett värde i samarbetet.
Vi fångade Anna Berggren, ordförande i Vallentuna Ridklubb, och ställde några frågor till henne om hur klubben resonerat kring sponsorerna till Augustidressyren. Så här svarade hon:
1. Vilka sponsorer har klubben till Augustidressyren och vad utmärker dessa varumärken?
Anna: Vi har en härlig blandning både inom sporten men också andra företag. Det som utmärker de vi valt ut är att de i första hand är kvinnliga entreprenörer som precis som vi ryttare är risktagande, drivande och högpresterande.
2. Inför Augustidressyren har klubben lagt ner mycket arbete på att hitta rätt sponsorer, bl.a. mot bakgrund av att vi vill att våra tävlingar ska skapa en hög ryttar- och publikupplevelse. Hur bidrar valet av sponsorer till att skapa en bra upplevelse?
Anna: Detta är ett arbete som klubben precis börjat nosa på, vi har många kreativa idéer och ett strategiskt förhållningssätt som kommer att märkas både nu men också i framtiden. Vi vill ha med varumärken i vår sponsorportfölj som stämmer överens med våra värderingar och gynnar båda parter. Det gäller allt från hederspriset som vi vill ge de ryttare som lyckats bra på tävlingen men också överraskningar som kommer pubilken till gagn. Det är tydligt att vi måste hitta våra samarbetspartners inom näringslivet för att lyckas med att skapa en fin tävlingsatmosför och en långsiktighet.
3. Vad är det som lockar sponsorerna med Vallentuna Ridklubb och AugustiDressyren? Vad är det som gör att parterna valt att samarbeta kring tävlingen?
Anna: Det är inget att sticka under stolen med att vi till stor del är kvinnor som utövar denna sport. Vallentuna Ridklubb är inget undantag, vi är 90% kvinnor. Då har det varit naturligt för oss att just leta efter varumärken som vill stärka vår idrott och våra utövare, dvs ryttarna. Ge dem något som attraherar just denna målgrupp. Vi har letat upp varumärken, framförallt på hedersponsorsidan, som just kan bidra med detta.
4. Vallentuna Ridklubb drivs av en stark ambition att växa, utveckla och utvecklas. Hur vill klubben driva och utveckla sponsringsarbetet under kommande år?
Anna: Det är som sagt tydligt att vi måste hitta samarbetspartners för att utvecklas. Vi kan inte ”bara” förlita oss på kommunens resurser eller traditionella sponsorer utan behöver hitta företag som tycker att det är viktigt med vår idrott och våra utövare i vår region. Vi jobbar strategiskt och målinriktat med denna fråga och kommer att satsa på flera olika möjligheter för våra sponsorer, det kan gälla allt från stödja med hederspriser till att hjälpa till att bygga upp vår anläggning för att kunna hålla ännu högre klass på våra tävlingar framöver.
Här följer ett axplock av våra nya sponsorer:
Fortis et Liber är latin och betyder Stark och Fri. Ett uttryck som talar både för hästen och för grundaren Camilla Falgén som även var med och grundade Efva Attling AB tillsammans med Efva Attling. Den svarta skönheten som är fotomodell och som illustrerar denna artikel (bilden överst) är Camillas Frieserhäst, Lemmy fan het Vaantje, även kallad Rocco. Mer om Fortis Et Liber hittar du på deras hemsida. Gilla Fortis et Liber på Facebook
Anna i Silverdal är en härlig heminredningsbutik som liksom namnet antyder ligger i Silverdal. Butiken har fått ett flertal omnämnanden i pressen, heminredningstidningar och bloggar om sitt fina urval. ”Jag ville skapa en annorlunda tillvaro. En plats för inspiration, där sortiment växlar med årstiden. Kom till mig, när du vill ge bort något till dig själv eller till andra.” säger Anna i Silverdal om sin butik. Läs mer på hennes hemsida.
Hej! är en nyöppnad hårsalong i Stockholms city. De sponsrar AugustiDressyren med ett presentkort på en fin håruppsättning, kanske till din nästa Grand Prix start? Du hittar mer information och kan boka tid på deras hemsida.
Familjeapotekets grundare är Louise Jansson och Susanne Söderberg. Louise är medlem Vallentuna Ridklubb och en aktiv ryttare inom Vallentuna Ridskola. Familjeapoteket.se startade för att kunna erbjuda ett enklare och smartare sätt att handla bra produkter för familjens egenvård. Familjeapoteket kommer att överraska många av er under tävlingsdagarna. Läs mer på deras hemsida.